Lato w pełni, więc szczególnie w tym czasie na drogach obserwujemy wzmożony ruch wszelkiego rodzaju motocykli (często właśnie kwiecień jest miesiącem oficjalnego otwarcia sezonu motocyklowego). Nie jest powszechnie znany fakt, że sport motocyklowy na Śląsku Cieszyńskim ma długą i bogatą tradycję. Już w sierpniu 1930 roku w Cieszynie został założony Klub Motocyklowy i w tym też roku odbył się pierwszy rajd tego typu maszyn. W bogatych zbiorach cyfrowych Książnicy Cieszyńskiej jest dostępny bardzo precyzyjny regulamin tej imprezy. Jazda odbywała się wówczas na trasie Bobrek, Międzyświeć, Goleszów i Bobrek (dystans jednego okrążenia wynosił 22 kilometry). Motocykle podzielono na odpowiednie klasy i kategorie, w zależności na przykład od pojemności cylindra silnika, i od tego czy motor posiadał przyczepkę czy też nie. https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/342056/edition/323163
W następnych latach (do 1937 roku) tego typu imprezy odbywały się w Wiśle, między innymi pod patronatem prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Ignacego Mościckiego. I tak na przykład latem 1933 roku odbył się właśnie w Wiśle międzynarodowy górski wyścig motocyklowy („Polish Tourist-Trophy”) o nagrodę prezydenta Mościckiego. Spis zawodników startujących w tych zawodach z podziałem na poszczególne kategorie jak i inne informacje na jego temat dostępne są na stronie: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/341710/edition/322836
Jeden z ostatnich wyścigów odbywających się przed wybuchem II wojny światowej miał miejsce w Cieszynie. 11 czerwca 1939 roku ruszył z placu Wolności i prowadził ulicami miasta. Jego celem oprócz rywalizacji sportowej było „wykazanie najlepszych maszyn i najlepszych jeźdźców, ażeby w razie wojny, miało wojsko przygotowany w pierwszej linii materiał maszyn jak i ludzi”: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/338455/edition/319679
Zawody motocyklowe w latach międzywojennych były sportową wizytówką Cieszyna. Tak jest zresztą i dzisiaj. Miasto posiada profesjonalny tor motocrossowy, przystosowany zarówno do mistrzostw Polski jak i świata w konkurencjach motocross (wyścigi na nieutwardzonych torach ze wzniesieniami) i enduro (wyścigi wytrzymałościowe). Rajdy motocykli zabytkowych, reaktywowany po latach Amatorski Wyścig Motocyklowy „O Błękitną Wstęgę Olzy” to tylko niektóre z imprez, które na stałe wpisały się w obraz cieszyńskiego sportu motocyklowego.
Oprac.: Halina Morawiec